Ouderportaal

Onderwijs

Onderwijs

IKC De Bavinck werkt hoofdzakelijk groepsgebonden.
Kinderen zijn gegroepeerd op grond van hun leeftijd.

Wij werken vanuit het gedachtegoed van Leren Zichtbaar Maken (John Hattie).
"Wanneer leerlingen weten wat ze leren, hoe ze dat leren en wanneer ze succes hebben, dan is er sprake van eigenaarschap. Vergroten van eigenaarschap en kennis leidt tot meer motivatie en nieuwsgierigheid".
We weten dat het handelen van de leerkracht een enorm effect heeft op het leergedrag van kinderen. Om erachter te komen hóe wij de meeste impact kunnen hebben op het leren van kinderen, is er in 2019 voor gekozen om een traject “Leren Zichtbaar Maken” (LZM) in te gaan, o.l.v. Bazalt. 

LZM is gebaseerd op grootschalig onderzoek en het gedachtegoed van professor John Hattie.
Het is een in de praktijk en de wetenschap bewezen manier van werken in het onderwijs die uitgaat van het leren, in plaats van het lesgeven. Leerlingen leren, maar ook de medewerkers en de schoolleiders leren. Iedereen is betrokken en heeft een eigen rol.

Middels de trainingen LZM hebben we tools gekregen om hiermee aan de slag te gaan, uitgaande van de behoefte van de medewerkers. We nemen de tijd om LZM te implementeren, dit zal een aantal jaar in beslag nemen en blijft daarna structureel terugkeren op vergaderingen en coachingsgesprekken. Er is een stuurgroep LZM die dit zal aansturen en monitoren.

Vak- en vormingsgebieden

Er wordt volgens een activiteitenplan gewerkt: op vaste tijden komen de verschillende vak- en vormingsgebieden aan de orde. Bij ons onderwijs gaan we uit van het ‘hele kind’. Er is aandacht voor de totale ontwikkeling; intellectueel, sociaal emotioneel en motorisch. De ontwikkeling van het kind staat centraal, we volgen en begeleiden kinderen, zodat ze met hun talenten goed tot hun recht kunnen komen. Op basis daarvan willen wij ons ontwikkelen tot een IKC waar passend onderwijs centraal staat, waarbij gestreefd wordt naar de best mogelijke resultaten voor ieder individueel kind, gebruik makend van de uitgangspunten van opbrengst gericht werken.

  • Er wordt lesgegeven volgens het Activerende Directe Instructiemodel, waarbij er aandacht is voor differentiatie om de leerlingen te ondersteunen in hun ontwikkeling;
  • Extra hulp wordt met name in de groep geboden. Slechts bij uitzondering krijgen leerlingen buiten de groep ondersteuning;
  • Wij gebruiken gevarieerde werkvormen;
  • In de onderbouw (groep 1 en 2) geven wij les volgens het principe van de Basisontwikkeling. Dat betekent dat wij er altijd op uit zijn de mogelijkheden waarover kinderen al beschikken, systematisch uit te breiden.

Handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken (HGW) wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast.

HGW  cyclus:
Deze cyclus is een hulpmiddel om de zorg op groepsniveau en individueel concreet te maken. Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in zijn groep in een groepsplan. De leerkracht doet dit ook op individueel niveau voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Deze cyclus kent vier fasen:                           

  1. Signaleren. Onder andere het signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.
  2. Analyseren. Hieronder valt het benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
  3. Plannen. De leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften clusteren en een groepsplan opstellen.
  4. Realiseren. Het groepsplan in de praktijk uitvoeren.



Nieuwsbrief juli 2023

Nieuwsbrief 1 over augustus en september 2023

Informatie van UN1EK

Onze kindcentra werken allemaal vanuit de missie en visie van UN1EK, maar geven hun eigen invulling aan het onderwijsprogramma. Ieder kindcentrum heeft een 'couleur locale', een eigen profiel en aanpak. Zo werken zij met eigen thema's, hebben zij ieder op hun eigen manier aandacht voor de ontwikkeling van de kinderen, werken zij met verschillende (vernieuwende) onderwijssystemen en is er ruimte voor verdieping en verbreding. 

Meer informatie

Wat is een UN1EK Kindcentrum?
Was is de missie en visie van UN1EK?
Hoe bewaakt UN1EK de kwaliteit?